Jak budeme v Berouně parkovat?

Před loňskými podzimními komunálními volbami bylo jedním z velkých témat, kolik se bude v Berouně platit za svoz komunálního odpadu. Ve hře byla dokonce i varianta, že budou popelnice pro všechny zadarmo. Letošním hitem je parkování v centru města. Zadarmo ho ale nikdo nenabízí. Původně se zdálo, že se bude vše podstatné dít okolo kontroverzního parkovacího domu. Občanská nespokojenost a revolta však přišla ještě před jeho otevřením. A spouštěcím impulsem nebylo architektonické řešení betonového objektu či otázka jeho potřebnosti. Opravdovou melu způsobilo dramatické a dopředu neohlášené zvýšení cen prakticky na všech stávajících parkovištích, která provozují Technické služby Beroun.

Jak je to možné?

Ten, kdo je zvyklý parkovat v centru Berouna na některém ze zpoplatněných parkovišť, se v pondělí 2. března nestačil divit. Připravené mince mu ani zdaleka nestačily. Přes víkend totiž provozovatel parkovišť změnil ceny. A rozhodně se nejednalo o žádnou kosmetickou úpravu. Na některých místech vylétlo parkovné na trojnásobek. Takovéto razantní zdražení je samo o sobě problematické. Naprosto šokující je ale fakt, že k němu došlo z pohledu veřejnosti v režimu přísného utajení. Pracovníci Technických služeb Beroun o víkendu pověsili nové ceníky, přeprogramovali automaty a děj se vůle Páně. Žádné předchozí upozornění, žádné vysvětlení. Prostě překvápko. Řidiči zaplať nebo jeď. Konzervativní strážci tržních pravidel by teď mohli namítnout, že stanovení ceny je plně v kompetenci firmy, která službu provozuje. Tak to platí a funguje tam, kde je konkurenční prostředí. To ale pro parkování v Berouně neplatí. Technické služby jakoby se utrhly ze řetězu a využily skutečnosti, že jinde než na jejich parkovištích se auto legálně zaparkovat nedá. A teď to nejlepší. Polovičním vlastníkem této neslušně se chovající společnosti je samo Město Beroun. Ptáte se, jak je možné, že radnice takovýto scénář dopustila? Vysvětlení je těžko uvěřitelné. Prý o akci, která proběhla na přelomu února a března, vedení města dopředu nevědělo. To zní jako nepovedená výmluva žáka první třídy, nejspíš to bude alespoň z části pravda.

 

Pozdě bycha honiti!

Nebyl jsem očitým svědkem toho, co se dělo v pondělí 2. března na radnici, ale podle všeho to musela být docela slušná mela. Ještě na čtvrtečním pravidelném setkání se zástupci médií byla diskuze na téma parkování dost emotivní. A dovoluji si tipnout, že jednání mezi vrcholnými představiteli města a kompetentními zástupci Technických služeb muselo být ještě výrazně emotivnější. Starostku i oba místostarosty osobně znám a považuji je za příčetné a svéprávné jedince. To mě vede k přesvědčení, že nejspíš dopředu nevěděli, co se chystá. „Když někdo udělá chybu, měl by mít odvahu se k ní přiznat. A tak přiznávám a omlouvám se za to, že jsme naprosto nezvládli komunikaci a koordinaci s Technickými službami. Na téma nastavení cen za parkování jsme samozřejmě dopředu jednali. Výsledek si ale každá strana vyložila po svém“, vysvětlila pro Kurýr situaci starostka Šárka Endrlová. Co radnice v minulosti zanedbala, to se teď snaží horečnou aktivitou dohnat a „zachránit co se dá“. Technické služby si totiž nemohly pro svou rychlou akci vybrat „lepší“ moment. Kudlu do zad píchly vedení města těsně před veřejným zasedáním zastupitelstva. Pro opoziční kritiky dar z nebes.

 

Co bude dál?

Jedno lidové moudro praví, že není nic staršího, než včerejší noviny. Troufám si tvrdit, že v kauze parkování je v době, kdy čtete tento text, hodně věci jinak, než jak tomu bylo ve chvíli, kdy vznikal. Určité skutečnosti lze ale poměrně s jistotou předpovědět. Zaprvé na většině míst klesne cena parkovného, případně se upraví režim. Například zavedením taxy na menší časový interval, než je hodina. Zadruhé se konečně podaří plně zprovoznit parkovací dům. I když to chvílemi vypadalo, že tato stavba je pro Beroun něco jako tunel Blanka pro Prahu, jsme na tom ve srovnání s hlavním městem výrazně lépe. Sice zatím jen ve zkušebním provozu, ale už parkujeme. A ještě důležitější je, že berounský parkhaus není na rozdíl od pražské Blanky „tunel“ do městské kasy.

Takto tedy vypadá krátkodobá prognóza. I v horizontu delšího časového výhledu je možné předpovědět budoucnost. Minimálně v tom, že musí dojít k jasnému nastavení pravidel hry mezi vlastníky společnosti Technické služby Beroun. Nedovedu si totiž představit, že by si berounští radní chtěli znovu projít něčím podobným. Zda bude výsledkem tohoto jistě složitého procesu jen jasná dohoda o tom, kdo a co může, či naopak nesmí, nebo zda ve finále dojde i k úpravě vlastnických podílů, to už je otázka příliš složitá.

 

Podivné dědictví

Realitou demokratického střídání voleného osazenstva radnice je, že ti noví přebírají po svých předchůdcích a předchůdcích svých předchůdců vše povedené, ale rovněž skříně s kostlivci. O některých se přesně ví, kde jsou a kolik je v nich kostřiček, jiné naopak mohou i dlouhá léta čekat na své objevení. Rovná polovina společnosti Technické služby se pro stávající vedení Berouna stává s ohledem na aktuální dění podivným dědictvím. A nemilých překvapení se zřejmě dočkal i nový vlastník druhé půlky společnosti – nadnárodní skupina AVE. Jak v současné době vyplývá na povrch, původní společník v Technických službách, společnost SKS Kladno, si při projednávání podmínek prodeje svého podílu nechal některé důležité informace pro sebe. Jeden můj kamarád říká, že spolek je dobrá věc, ale dva jsou moc. A když ti dva mají ke všemu každý rovnou polovinu, často to nedělá dobrotu. Zástupci společnosti AVE to dobře vědí, a proto přišli prakticky okamžitě poté, co zaschnul inkoust na smlouvě o převzetí podílu v Technických službách, s požadavkem na jeho navýšení. Bylo to krátce před komunálními volbami a vedení města zcela správně rozhodlo, že rozlousknutí tohoto oříšku nechá na těch, kdo budou zvoleni. Zdá se, že nastal moment, kdy je třeba vzít do ruky louskáček a pustit se do toho.

hlasovalo celkem: 1190

Diskuse ke článku (0)


Přidat komentář





Povolené HTML značky: <b><i><br>Přidat nový komentář:


Komerční sdělení

Reklama
yoga