Zdeněk Abraham: Přesun autobusového nádraží k vlakovému má logiku. Berounští na tom vydělají

Autobusová doprava v našem regionu prochází významnou proměnnou, ve které nejde jen o přestěhování berounského „autobusáku“ ze Závodí k vlakovému nádraží. Co všechno je, a případně bude, jinak jsme se proto vydali zeptat Zdeňka Abrahama, výkonného ředitele a předsedy představenstva společnosti PROBO BUS a.s.

Modrá loga PROBO BUS nahradila na vašich autobusech černá Arriva. Přinese to nějaké výhody pro cestující veřejnost?

Rozhodně. Stali jsme se součástí velké skupiny, která nakupuje řadu věcí ve velkém, a to je vždy levnější. Ať jde o pneumatiky, oleje, baterie, naftu nebo náhradní díly. A to, co tímto způsobem ušetříme, investujeme zpět do nových autobusů a jejich vybavení. Zrovna předminulý týden jsme pustili na linky z Hořovic a Berouna do Prahy tři úplně nové autobusy, pořídili jsme do nich i polohovatelné sedačky a klimatizaci, aby se lidem jezdilo lépe. 

V Praze funguje projekt integrované dopravy, který umožňuje na jeden jízdní doklad cestovat metrem, tramvají, autobusem i vlakem. Dovedete si představit něco podobného i v rámci berounského regionu?

Dovedu. Praha a Středočeský kraj jsou úzce propojeny, obrovské množství lidí dojíždí z regionu do hlavního města každý den, a má tak logiku, že se systémy Pražské integrované dopravy a Středočeské integrované dopravy budou víc a víc sbližovat, až se propojí. Je to tak všude ve světě. Ostatně už teď v prosinci čeká Beroun jedna změna. Společně s otevřením nového autobusového nádraží se prodlouží linka 380 ze Zličína přes centrum Berouna až k vlakům.

Jaké jsou z vašeho pohledu největší klady a zápory přesunu autobusového nádraží? Nebojíte se, že se v souvislosti s výraznými změnami vedení jednotlivých autobusových linek projeví "syndrom pivovarského valacha"? Tedy že řidiči pojedou po paměti, případně budou bloudit?

Začnu od konce. Bloudících autobusů bych se nebál. Naši řidiči jsou profíci, kteří jsou na změny tras zvyklí. Pořád jsou někde objížďky a uzavírky silnic, vnímají aktuální provoz. A pokud jde o autobusové nádraží, tak jeho přesun má logiku. Autobusy a vlaky na jednom místě, k tomu parkoviště pro auta i místo pro odstavení jízdních kol. Berounští na tom vydělají – autobusy, které teď končily na Závodí, projedou centrem, kde budou mít zastávku, a dojedou až k vlakovému nádraží. Nově tam pojede i místní linka B, takže bude lepší spojení k vlakům.                                               

Kdy jste jel naposledy autobusem?

Jako běžný cestující v pondělí. Pracovně jsem v některém z našich autobusů skoro každý den.

A máte na autobus řidičský průkaz?

Ano mám, ale musím se věnovat spíše řízení firmy, aby bylo vše v pořádku, takže jezdím už jen velmi výjimečně.

Zaznamenal jsem náborové inzeráty, které cíleně oslovovaly ženy - potenciální řidičky. Kolik jich v Berouně aktuálně točí volantem autobusu?

U nás jezdí zatím dvě řidičky, v rámci celé Arrivy jich zaměstnáváme v Česku okolo padesáti. Z celkového počtu dvou tisíc sedmi set řidičů jsou to tedy jen necelá dvě procenta, ale za poslední tři roky vzrostl jejich počet o čtvrtinu. Po dni otevřených dveřích, který jsme pořádali letos v září, jsme začali jednat s dalšími slečnami a paními, které by se chtěly naučit řídit autobus. Tak se teď domlouváme, že by mohly nastoupit do naší autobusoškoly.

Berounsko je atraktivní turistický region s dobrou sítí cyklotras a cyklostezek. Nepřemýšlíte, podobně jako na jiných místech v republice, o zavedení sezónních cyklobusů?

Máme sezonní cyklobus v naší provozovně v Domažlicích, který vozí turisty na Čerchov. Kolem Berouna ale zatím nic podobného vedení města ani kraj neplánují.

Kolik kilometrů najezdí vaše autobusy?

Každý z našich autobusů najede ročně v průměru 45 až 50 tisíc kilometrů. Výjimku ale tvoří autobusy na linkách do Prahy. Ty se skoro nezastaví a najezdí v průměru 110 tisíc kilometrů ročně.

Nová lokace autobusového nádraží je v pořadí čtvrtá, kterou já osobně pamatuji. A to mi ještě není ani padesát let. Myslíte, že se dožiju ještě alespoň jednoho stěhování?

To je dobrá otázka (směje se). Já myslím, že už se přesouvat nebude. Jeho poloha je teď optimální, všechny druhy dopravy na jednom místě a navíc jen kousek od centra města. Jeho přestěhování bylo navíc investicí financovanou ze švýcarských fondů, takže by se za pár let těžko mohlo stěhovat jinam.

hlasovalo celkem: 717

Diskuse ke článku (0)


Přidat komentář





Povolené HTML značky: <b><i><br>Přidat nový komentář:


Komerční sdělení

Máte chuť na něco opravdu dobrého? Zastavte se na Zastávce!

Máte chuť na něco opravdu dobrého? Zastavte se na Zastávce!

(12. březen 2017) Na trase každého správného výletu má být občerstvení. Hospoda, restaurace, stánek, kiosek… Toto pravidlo…

Reklama
yoga